Strategieën

Wat houdt digital marketing in?

Simpel gezegd is digital marketing het gebruik van digitale technologie voor marketingdoeleinden. Digital marketing gebruikt online kanalen als social media, maar ook niet-online kanalen als radio, tv en zelfs SMS kunnen worden gebruikt, in tegenstelling tot bij ‘traditionele marketing’. Een marketingteam wordt bij deze nieuwere vorm van marketing geleid door een digital marketing manager, ook wel de online marketing manager genoemd. Er kunnen verschillende platforms gebruikt worden voor deze marketingcommunicatie. Behalve het eerder genoemde gebruik van social media worden onder andere ook e-mail marketing, programmeren en app development ingezet voor het bereiken van klanten.

Waarom is digital marketing populair?

Het succes van digital marketing is voor een groot deel te danken aan het toenemende belang van digitale technologieën. Omdat er op dit vlak veel ontwikkelingen zijn, zijn er ook steeds meer manieren gekomen om zulke platformen te gebruiken. Denk aan de snelheid van het internet die flink is gestegen en de snelle generatie van data. Door deze data zijn bedrijven bovendien in staat gesteld om veel meer informatie over klanten te winnen. Tegenwoordig worden ook de ‘buyer journey’ en ‘customer journey’ bijgehouden, waarmee bedrijven kunnen zien welk gedrag iemand vertoont en wat de behoeften zijn. Vervolgens kan hier beter op ingespeeld worden.

Wat houdt de buyer journey in?

De buyer journey beschrijft de gehele route die een klant aflegt en met welke kanalen de klant in aanraking komt. Deze reis kan in drie stappen verdeeld worden: awareness, consideration en decision. De eerste stap, awareness, beschrijft het moment waarop de klant zich bewust wordt van een bepaald merk en hier bekend mee raakt. Vervolgens komt consideration, waarbij de klant goed nadenkt en afwegingen maakt. De klant vergelijkt hier bijvoorbeeld producten van het merk met hetzelfde type product van een ander merk. Tenslotte komt de decision fase. Hier wordt de uiteindelijke keuze gemaakt: wel of niet een product kopen.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *